Praha, 31. března 2015 - Spotřeba čokolády před Velikonocemi se tradičně zvyšuje. Za většinou čokoládových zajíčků a vajíček se však skrývá extrémní chudoba pěstitelů kakaa. Z ceny každé čokolády totiž získají farmáři jen necelých 7 %. Podle nejnovější studie Cocoa Barometer 2015, kterou vydalo evropské konsorcium nevládních organizací, přitom ovládá čokoládový trh jen několik velkých korporací, které mají možnost situaci farmářů změnit. Stejně tak mohou spotřebitelé přispět k důstojnějšímu životu pěstitelů například i díky kampani Za férovou čokoládu!
„Přes veškeré snahy
se jádro problému produkce kakaa stále neřeší. Jde o extrémní chudobu pěstitelů
a absenci jejich zastoupení v celé debatě,“ uvádí Antonie Fountain, spoluautor barometru.
Pěstitelé kakaa
v Západní Africe, kde se ho produkuje nejvíce na světě, si vydělají
pouhých 13 korun denně, přitom hranice chudoby se pohybuje na $ 2 za den (cca 50 Kč). Aby mohli důstojně žít, musel by však být jejich příjem
mnohem vyšší. Pro děti farmářů proto není rodinná tradice pěstování kakaa
atraktivní a raději se stěhují do měst. Svět tak postupně o kakaové farmáře
přichází.
V kontrastu s miliony chudých farmářů stojí několik nadnárodních společností,
v jejichž rukou se koncentruje 80 % veškerých zisků z čokoládového
byznysu. Cocoa Barometer 2015 uvádí, že největší podíl mají
v dodavatelském řetězci výrobci čokoládových cukrovinek (Mars, Nestlé,
Ferrero nebo Mondeléz), zpracovatelé kakaa (Barry Callebaut a Cargill) a
maloobchodní řetězce. A právě oni mohou významně životy chudých pěstitelů
zlepšit.
Dobrou zprávou je, že v posledních letech došlo
k řadě zlepšení. Vysoké počty dětí pracujících na kakaových farmách
zejména v Ghaně zásluhou vlády výrazně klesly. Také některé velké firmy
postupně přecházejí na nákup eticky vypěstovaného kakaa. Aby však byla produkce kakaa udržitelná a kakao atraktivní pro příští
generace farmářů, je potřeba zavést taková opatření, aby se všem farmářům
zvýšil příjem a oni se tak mohli vymanit z chudoby.
Efektivním opatřením, které zajišťuje farmářům důstojný
příjem, jsou mezi jinými nezávislé
certifikace (např. Fairtrade). Podíl certifikovaného kakaa se za posledních
šest let zvýšil ze 2 na 16 % a stále roste. Většina velkých čokoládových firem
(kromě společností Nestlé a Mondeléz) chce do roku 2020 zpracovávat pouze
certifikované kakao.
Svůj podíl
odpovědnosti na budoucnosti kakaového byznysu mají nicméně všechny články
dodavatelského řetězce: firmy, vlády, maloobchodníci, ale i spotřebitelé. Mezinárodní evropská kampaň Za férovou čokoládu! proto aktivizuje veřejnost, aby požadovala od
výrobců čokolády větší odpovědnost vůči pěstitelům, bez kterých bychom kakao
neměli a proto by zajištění důstojného příjmu pro ně mělo být samozřejmostí. Lidé mohou podepisovat mezinárodní petici, která
bude předána v prosinci v Bruselu zástupcům čokoládových firem. Doposud
bylo vybráno víc než 70 tisíc podpisů.
Na problematiku čokoládového byznysu a situaci farmářů
budou v Česku v předvelikonoční době upozorňovat zajíčci, kteří vyjdou do
ulic v Náchodě, Kroměříži, Liberci, Volyni, Českém Krumlově, Českých
Budějovicích, Olomouci a Uherském Brodě.
Kontakt:
Veronika Bačová
veronika.bacova@ekumakad.cz
tel. +420 737 266 685
Celá tisková zpráva ke stažení
Grafická příloha - Podíl zisku na dodavatelském řetězci kakaového byznysu