czspenderu
Ekumakad.cz ›› Témata ›› Banánovníky upozornily na příběh banánů ve 32 městech v ČR (tisková zpráva)
 
 

f_icon.svg.png youtube.svg Instagram

Fair & Bio obchod

 

 

Spolupracujeme:

 

 

Banánovníky upozornily na příběh banánů ve 32 městech v ČR (tisková zpráva)

19. 12. 2016 -

Tisková zpráva ke stažení

Obrázky ke stažení

Praha 19. prosince – Ve 32 městech a vesnicích po celé České republice se objevily přes noc „banánovníky“. Papírové banány, které na den ozdobily stromy v parcích, alejích a na náměstích, informovaly o spuštění nové webové interaktivní stránky Příběh banánu (www.pribehbananu.cz). Akce se konala v rámci kampaně Za férové banány, kterou koordinuje Ekumenická akademie.

Každý rok sníme 9,9 kg banánů na osobu. Zvláště v období Vánočních svátků se jejich spotřeba zvyšuje a ceny jdou dolů. Banány jsou ovocem, které se nejčastěji vyskytuje ve slevových akcích, v průměru až jedenáctkrát do měsíce. Jak je možné že ovoce, které k nám cestovalo takovou dálku, je levnější než lokální jablka?

Nízká cena banánů ale neodráží skutečné náklady, které jejich produkce vyžaduje. Levné banány jsou důsledkem cenové politiky řetězců, které na ně lákají spotřebitele. Řetězcům se vyplatí prodávat je s menší marží, protože cenu tohoto ovoce si spotřebitelé pamatují a podle její výše pak hodnotí cenovou hladinu v obchodě. Dodavatelé musejí čelit tlaku řetězců a šetřit na mzdách pracovníků. To má negativní důsledky hlavně v zemích, kde se banány pěstují. Nejvíce se šetří na práci, kterou odvádějí pracovníci na plantážích. Kromě nízkého příjmu jsou zaměstnanci navíc nuceni pracovat bez ochranných pomůcek s mnoha chemikáliemi, které se používají na ošetření banánovníků, ale poškozují zdraví lidí i životního prostředí.

„Příběh banánů je interaktivní webová stránka lidech, kteří pěstují banány, ale i o firmách, které banánový trh ovládají. Obsahuje materiály a informace pořízené během naší letošní návštěvy banánových plantáží v Kostarice a Panamě,“ uvádí Pavla Kotíková, koordinátorka kampaně Za férové banány a spoluautorka dokumentu. Cílem dokumentu je také motivovat české spotřebitele, aby požadovali po supermarketech, ve kterých nakupují, eticky vypěstované banány, například ty se známkou FAIRTRADE.

V Česku probíhá již druhým rokem kampaň Za férové banány!, jejímž cílem jsou důstojnější pracovní podmínky na plantážích s tropickým ovocem a ochrana životního prostředí při jeho produkci.

Kontakty

Pavla Kotíková, koordinátorka kampaně

pavla.kotikova@ekumakad.cz

+420 734 721 427

 

Veronika Bačová, PR a média

veronika.bacova@ekumakad.cz

+420 602 950 491

 

Další informace:

 

Interaktivní webová stránka Příběh banánu: www.pribehbananu.cz

Kampaň Za férové banány!: www.zaferovebanany.cz a makefruitfair.org

Zdroje informací ke stažení: www.zaferovebanany.cz/zdroje-informaci-k-pribehu-bananu

 

Ekumenická akademie - Ekumenická akademie prosazuje alternativní přístupy při řešení současných ekonomických, sociálních a ekologických problémů a přenáší je do praxe v podobě konkrétních projektů.

Sokolovská 50, 186 00 Praha 8. www.ekumakad.cz



 

 
 
 
Ekumenická akademie

Sokolovská 50
186 00 - Praha 8 - Karlín
tel./fax: +420 272 737 077
ekumakad@ekumakad.cz
www.ekumakad.cz
IČ: 638 36 009
 
{#}