Průměrně sníme 9,4 kg banánů
za rok. Toto oblíbené ovoce patří také k těm nejlevnějším. Podle posledních
údajů rostou ceny banánů pomaleji, než u většiny ostatních potravin. Nízké ceny
banánů jsou důsledkem cenové politiky řetězců, které na ně lákají spotřebitele.
To má negativní důsledky hlavně v zemích, kde se banány pěstují. Dodavatelé
musejí čelit tlaku řetězců a šetřit na mzdách pracovníků. O zlepšení situace
usiluje evropská kampaň Za férové banány!
Podle posledních údajů Českého statistického úřadu sní průměrný Čech 9,4 kg banánů ročně. Po jablkách a pomerančích je to třetí nejoblíbenější ovoce u nás. Přestože jde o exotické ovoce, jsou banány v celé Evropě v průměru o čtvrtinu levnější než lokální jablka, tedy ovoce z našeho podnebného pásu, uvádí evropská studie o dopadech neférových obchodních praktik banánového byznysu.
Nízká cena banánů je výsledkem cenové politiky maloobchodních řetězců. Ty využívají oblíbenosti banánů a jejich ceny tlačí stále dolů. Podle údajů Českého statistického úřadu roste cena banánů pomaleji, než cena většiny položek v nákupním košíku. Za průměrnou mzdu si dnes můžete koupit 2,5× více banánů než před dvaceti lety, zatímco jablek pouze 2x více. To znamená, že cena jablek roste rychleji.
Řetězce totiž využívají banány jako lákadlo na spotřebitele. Vyplatí se jim je prodávat s menší marží, protože cenu tohoto ovoce si spotřebitelé pamatují a podle její výše pak hodnotí cenovou hladinu v obchodě. I proto bývají banány často ve slevě. „Bez banánů si Češi život nedovedou představit. Dokazuje to i fakt, že figurují na třetí příčce nejsledovanějších produktů na našem serveru. Banány se v promo akcích objevují velmi často. Jen za posledního půl roku se v průměru objevily v 11 akcích každý měsíc, obvykle jsou zlevněny o 36 % z běžné ceny za jeden kilogram,“ říká Petr Miklík ze serveru Kupi.cz, českého portálu zaměřeného na online distribuci slevových letáků.
Nízká cena banánů ale neodráží skutečné náklady, které jejich produkce vyžaduje. Supermarkety využívají své silné pozice na trhu (v Česku v nich učiní svůj hlavní nákup potravin 87 % českých domácností) a tlačí své dodavatele - kteří jsou na odbytu do řetězců často naprosto závislí - do kouta a uplatňují na nich tzv. neférové obchodní praktiky. Tlak se přenáší dodavatelským řetězcem a nejhůře dopadá na ty, kdo jsou na samém jeho začátku, na pěstitele a dělníky.
Většina banánů na českém trhu pochází z Ekvádoru. Při průměrné ceně 31 Kč za kg banánů dostanou ekvádorští dělníci na plantáži zhruba 2,50 Kč a naopak největší část z ceny (11 Kč) tvoří náklady na dovoz. Pokud koupíme banány za akční cenu, 25 Kč/kg, dostane dělník pouhé dvě koruny. Podle výzkumu INCAE Business School pokryje pouze 44 % dělníků na banánových plantážích základní životní potřeby, jen čtvrtina pak může zaplatit dětem školné, lékaře nebo něco málo ušetřit. V Ekvádoru se v poslední době zvedly životní náklady o 129 %.
Dodavatelé nečelí jen tlaku na nízké ceny ze strany řetězců, ale musí se vyrovnávat i se zvyšujícími se náklady na dopravu po moři, pesticidy, obalový materiál a základní životní potřeby.
Český spotřebitel má dnes jen
velmi málo možností, jak nakupovat tropické ovoce vyrobené eticky. Banány s
certifikací Fairtrade, která je považována za nejdůvěryhodnější a nejúčinnější
na současném trhu, žádný řetězec zatím nenabízí.
V Česku probíhá již rok kampaň Za férové banány!, jejímž cílem je zajištění důstojnějších pracovních podmínek na plantážích s tropickým ovocem a ochrana životního prostředí při jeho produkci. Ekumenická akademie v rámci kampaně usiluje o zařazení banánů s certifikací Fairtrade do sortimentu českých obchodů. (www.zaferovebanany.cz)