czspenderu
Ekumakad.cz ›› Témata ›› Češi loni dali za výrobky Fairtrade 25 milionů korun
 
 

f_icon.svg.png youtube.svg Instagram

Fair & Bio obchod

 

 

Spolupracujeme:

 

 

Češi loni dali za výrobky Fairtrade 25 milionů korun

11. 3. 2008 - ČTK
Češi loni za výrobky nesoucí značku Fairtrade, která je symbolem takzvaného spravedlivého obchodu, utratili zhruba 25 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2006 to bylo o 15 milionů korun více. Vyplývá to z údajů Asociace pro Fairtrade. I když prodej zboží Fairtrade v Česku roste, potenciál tuzemského trhu podle odborníků není zdaleka využit, protože mnohé obchodní řetězce, jejichž roční obrat se pohybuje v desítkách miliard korun, se zatím zdráhají tyto výrobky do své nabídky zařadit. "V ČR se výrobky Fairtrade bohužel zatím nedostaly do velkých obchodních řetězců. Před několika lety je sice nabízel Carrefour, který ovšem z Česka odešel. Nyní je z větších řetězců nabízejí pouze DM drogerie a prodejny Marks & Spencer. Takže nevyužitý potenciál tuzemského trhu je značný," řekl ČTK předseda Asociace pro Fairtrade Jiří Hejkrlík. Některé obchodní řetězce podle Hejkrlíka prodej Fairtrade výrobků sice zvažují, ale zatím se pro jejich zařazení do nabídky nerozhodly. "Řeší například to, zda budou dovážet vlastní výrobky značky Fairtrade, anebo je budou brát od českých firem, které je na tuzemský trh importují," uvedl. Prodej Fairtrade se proto v Česku podle Hejkrlíka soustředí především do specializovaných prodejen, které fungují v Praze, Brně a několika dalších městech. "Jinak se tyto výrobky prodávají i v obchodech zaměřených na zdravou výživu či biopotraviny. Některé firmy začínají také nakupovat Fairtrade výrobky pro své zaměstnance," podotkl Hejkrlík, podle kterého útraty Čechů za Fairtrade výrobky výrazně vzrostou i v letošním roce. Zboží Fairtrade zatím nenabízejí například obchodní řetězce Ahold či Tesco. "Mletá káva naší privátní značky AH Quality se ale prodává s podobným označením UTZ Certified, které ctí stejné principy," řekl ČTK mluvčí společnosti Ahold Libor Kytýr. Dodal, že systém UTZ CERTIFIED pomáhá zpracovatelům kávy a jejich rodinám, pocházejícím většinou z rozvojových zemí, zlepšovat jejich sociální, kulturní podmínky a zároveň podporuje šetrný přístup k životnímu prostředí v oblasti zpracovávání kávy. O zařazení výrobků Fairtrade do nabídky nyní neuvažuje ani společnosti Tesco Stores ČR. "Výrobky Fairtrade bychom rádi našim zákazníkům v budoucnu představili, nicméně v tuto chvíli se soustředíme spíše na ty oblasti sortimentu, které jsou pro naše zákazníky prioritnější. Jak vyplývá z našich zákaznických průzkumů, lidé se v současné době soustředí zejména na kvalitu a na zdravý životní styl," sdělila ČTK mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Prodej výrobků Fairtrade výrazně roste v zahraničí, kde má delší tradici. Například v Británii tržby z prodeje zboží se značkou férového obchodu Fairtrade loni stouply o 81 procent na 493 milionů liber (16,2 miliardy Kč). Nejprodávanější položkou byly banány. Tržby z prodeje produktů se značkou Fairtrade rostou v posledních pěti letech v průměru o 40 procent ročně. Předloni utratili spotřebitelé na celém světě za výrobky se značkou Fairtrade 1,6 miliardy eur (40,3 miliardy Kč), což v meziročním srovnání představuje nárůst o 41 procent. Nejvíce rostla poptávka po kakau, kávě, čaji a bavlně. Značku Fairtrade má také cukr, čokoláda, květiny, sušené ovoce, ořechy nebo umělecké a řemeslné výrobky, jako keramika, sklo, textil, šperky, hračky či koberce. Produkty pod touto značkou se prodávají ve více než 20 zemích a nakupují se od farmářů a drobných podnikatelů ve více než 50 zemích, napsala agentura Reuters. Systém spravedlivého obchodu Fairtrade se snaží zajistit výrobcům výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí. Největším odbytištěm pro tyto výrobky je Evropa, která má na celkových tržbách podíl zhruba 70 procent. "V běžném obchodě mají zemědělští dělníci v rozvojových zemích dvě až tři procenta provize z prodeje výrobku. U Fairtrade jde o 20 až 30 procent a větší výdělek mohou chudí lidé investovat do vzdělání svých dětí, lepšího bydlení i sociální péče," uvedla Lenka Černá ze společnosti Excellent Plzeň, která distribuuje Fairtrade výrobky. V České republice v současné době existuje sedm specializovaných obchodů NaZemi, dva Obchůdky Jednoho světa s produkty Fairtrade a desítky dalších prodejních míst.

 

 
 
 
Ekumenická akademie

Sokolovská 50
186 00 - Praha 8 - Karlín
tel./fax: +420 272 737 077
ekumakad@ekumakad.cz
www.ekumakad.cz
IČ: 638 36 009
 
{#}