Vznik a pozice
Dnešní zapsaný spolek Ekumenická akademie (EA) byl
registrován jako občanské sdružení Ekumenická akademie Praha na počátku roku
1996. Registraci předcházely asi dva roky příprav.
Od počátku až dodnes je název EA předmětem dohadů a bývá
často komolen. Přesto se ho dál držíme. Jednak je to už zavedená značka a
jednak má svůj smysl. „Ekumenický“ znamená týkající se dialogu a spolupráce
mezi různými církvemi, ale v širším smyslu, jak to chápeme my, i mezi
různými dalšími pohledy na svět. Vždyť původní řecký význam označuje obydlenou
zemi (oikumené gés). Označení „akademie“ má také řecký původ, ale
v případě EA je inspirováno tradicí německých evangelických akademií,
které se po Druhé světové válce staly důležitými centry dialogu o společenských
otázkách po děsivé zkušenosti nacismu a války. S podporou německých evangelických církví vznikla také EA, aby
v nových popřevratových podmínkách napomáhala dialogu o budoucím směřování
společnosti.
Členy EA se postupně stalo několik církví a organizací
s církevními vazbami i bez nich a dále jednotlivci z různých
prostředí. Členové jsou z Česka, Německa a Rakouska. Ve svém působení
patří EA víc mezi organizace občanské než církevní. Věnuje se vesměs
nenáboženským tématům a prosazuje obvykle radikálnější názory, než domácí,
spíše konzervativní církevní kruhy. Ve skutečnosti je EA často také kritičtější
než většina českých občanských organizací.
Sociálně, ekonomicky a ekologicky udržitelná
společnost
Od počátku své činnosti se EA věnovala pořádání seminářů a
konferencí na témata, která jsme identifikovali jako aktuální a důležitá. To je
princip, který EA sleduje až do současnosti. Znamená to, že důrazy se postupně
mění, i když základní směřování zůstává. V počátcích jsme mluvili o
„spravedlnosti, míru a zachování stvoření“, jak své cíle definoval na
ekumenické půdě tzv. konciliární proces Světové rady církví (další inspiraci
nacházíme také v teologii osvobození). Dnes vyhlašujeme, že usilujeme o sociálně, ekonomicky a
ekologicky udržitelnou společnost, prosazujeme spravedlnost a emancipaci.
Za dvacet let činnosti bylo témat, kterým se EA věnovala,
opravdu hodně. Většina aktivit měla na počátku podobu seminářů, při kterých se
debat účastnili aktéři v dané oblasti a zainteresovaná veřejnost. V devadesátých
letech se nově objevilo téma uprchlictví,
už tehdy bylo zřejmé, že problémem se stává ostrakizace romské menšiny, novým fenoménem se stala nezaměstnanost, měnila se i kriminalita: EA se podílela na
osvětovém programu prevence obchodu se ženami ve spolupráci s Konferencí
evropských církví. Některé semináře se věnovaly ekologii nebo ochraně zvířat,
ale témata byla i kulturní a náboženská, organizovali jsme i mezinárodní
setkání, zejména mezi Čechy a Němci.
Kolem roku 2000 se tematický záběr podstatně rozšířil. EA se vedle
otázek spojených s transformací zaměřila více na otázky globalizace a jejích dopadů a souvislostí.
První významnou aktivitou v tomto směru se stala účast v mezinárodním
hnutí Milostivé léto (Jubilee), které usilovalo o odpuštění nesplatitelných dluhů chudých zemí v symbolickém
roce 2000, kdy se shodou okolností konalo zasedání nejvýznamnějších
věřitelských institucí, Světové banky a Mezinárodního měnového fondu,
v Praze. Při té příležitosti EA spoluorganizovala protestní demonstrace i
debaty předních nevládních odborníků a podílela se na předávání podpisů
mezinárodní kampaně vrcholným představitelům finančních institucí. EA se tématu
dluhů a kritice mezinárodního finančního systému věnuje dodnes.
EA se v prvních letech nového tisíciletí podílela
na programu Světové rady církví zkoumajícím sociální, ekonomické a ekologické dopady neoliberální globalizace a
hledajícím alternativní modely. Souvislostem témat ekonomických, politických,
teologických a spirituálních se věnoval následný projekt theology-factory.net
s partnery z několika zemí.
Otázek bezpečnosti a míru se týkaly aktivity EA provázející
zasedání NATO v Praze v roce 2002 a o několik let později i projekt
zabývající se kontrolou obchodu se zbraněmi.
Od roku 2003 se EA věnuje také otázkám mezinárodního obchodu
a jeho vlivu na možnosti rozvoje chudých zemí. Vedle kritiky negativních jevů se soustřeďuje zejména na propagaci alternativního modelu
spravedlivého obchodu (fair trade). Tomu se věnuje celá řada projektů,
zaměřená např. v posledních letech na podporu hnutí fairtradových měst,
škol a církví. Vedle propagace a vzdělávání se EA pustila i do obchodování.
V roce 2004 otevřela první
velkoobchod s fairtradovými produkty v postsocialistických zemích,
který svým příkladem podstatně napomohl k rozšíření tohoto způsobu
obchodování u nás. Velkoobchodní činnost EA posléze ukončila a v současné
době provozuje jeden z mála existujících kamenných obchodů specializovaných na
široký sortiment fairtradových výrobků. EA také iniciovala vznik družstva Fair & Bio, které provozuje pražírnu
fairtradové kávy. Pražírna funguje jako sociální podnik zaměstnávající
osoby s postižením.
Série projektů zaměřených na osvětu mezi spotřebiteli se
týkala produkčních podmínek (elektronika, řezané květiny, kakao a čokoláda,
v současné době se realizuje projekt zaměřený na tropické ovoce) a
poukazovala na porušování lidských práv a poškozování přírody. Některé aktivity
se zaměřují na kritiku konkrétních aktérů, jako jsou nadnárodní firmy nebo
maloobchodní řetězce. Zároveň jsou v projektech prosazovány alternativní modely
produkce a spotřeby. Vedle spravedlivého obchodu je to podpora solidární ekonomiky, družstevnictví, lokální a ekologické
produkce, potravinové suverenity.
EA se také dlouhodobě věnuje zanedbávané oblasti lidských
práv: ekonomickým, sociálním a kulturním
právům. Z iniciativy EA se v roce 2008 ustavila neformální česká koalice mezinárodní sítě Social Watch,
která monitoruje, jak jsou v České republice naplňovány příslušné
mezinárodní úmluvy, a vydává každoroční zprávy. Jeden z projektů
podporoval také spoluúčast občanů na rozhodování např. formou participativních
obecních rozpočtů. V roce 2015 došlo k formálnímu ustavení české
koalice Social Watch jako spolku.
Dlouhodobý projekt Škola alternativ (dříve Pražská škola
alternativ) se ve spolupráci s několika dalšími organizacemi od roku 2009
věnuje převážně domácím politickým,
ekonomickým, sociálním a kulturním otázkám a napomáhá rozvoji a zvyšování
kvality dialogu v segmentu občanské společnosti, který lze označit jako
liberální levice. V rámci tohoto projektu EA podporuje také některé
kampaně, jako byla evropská občanská iniciativa za bezpodmínečný základní příjem
nebo současná kampaň proti připravované smlouvě nazvané Transatlantické obchodní a investiční partnerství (TTIP).
Iniciování vzniku alternativ i vzdělávání a osvěta
Podobně jako tematické zaměření se měnily i metody práce,
protože se EA vždy snaží pružně reagovat na aktuální výzvy, využívat
příležitostí, které se nabízejí a neustále se učit.
Původní záměr působit jako fórum pro dialog EA neopustila, i když se ukázalo, že dialog přes
ideologické a politické hranice je v našem prostředí velmi obtížný a často
dokonce nemožný. I v rámci občanské společnosti a vlastně i mezi ideově
spřízněnými skupinami se často projevuje konkurenční přístup více než snahy o spolupráci,
vzájemnou podporu a společná řešení. K důležitým aktivitám EA patří proto
podpora integračních procesů.
EA iniciovala vznik několika
organizací (Asociace
pro fair trade – dnes Fairtrade Česko a Slovensko; koalice Social Watch;
družstvo Fair & Bio) a u dalších se stala zakládajícím členem (České fórum
pro rozvojovou spolupráci – FoRS; Klimatická koalice; kampaň Česko proti
chudobě; česká část Clean Clothes Campaign (CCC); Česká křesťanská
environmentální síť - ČKES). EA je také členem Tematické sítě pro sociální
podnikání (TESSEA) a je zapojena do některých mezinárodních uskupení (Oikosnet
– evropské sdružení křesťanských akademií; EURODAD – evropská síť organizací
věnujících se tématu rozvoje a zadlužení). K tomu je třeba připočítat
desítky partnerů z Česka, Evropy i jiných částí světa,
s kterými EA spolupracuje v projektech, které jsou zpravidla
mezinárodní. To umožňuje učit se od jiných, ale také s nimi sdílet
specifické problémy a potřeby našeho regionu.
V každodenní
činnosti se EA snaží chovat solidárně a partnersky, sdílet informace,
zprostředkovávat informace a podporovat aktivity druhých.
Je zřejmé, že velká část programů EA není zaměřena jen na
diskutování různých stanovisek k určitým problémům. Na základě kritické
analýzy současné podoby globalizace jako procesu, který prohlubuje sociální a
ekologické problémy, odhaluje EA nejen jednotlivé zlořády, ale kritizuje i
nespravedlivé systémy a struktury. Zároveň EA usiluje o prosazování konkrétních
alternativ, které slibují lepší řešení. EA je v tomto smyslu stranická,
tak jako o tom mluví teologie osvobození: staví se na stranu chudých,
vyloučených a vykořisťovaných i na stranu devastované přírody.
Pokud jde o konkrétní metody práce, je paleta velmi pestrá.
Vedle seminářů, dílen, konferencí a přednášek produkuje EA i výstavy, videa,
učební pomůcky a publikace, zpracovává odborné studie a oslovuje politiky na
lokální, národní i evropské úrovni.
Důležitým rysem činnosti EA je také propojování vzdělávací a analytické práce s praktickými projekty a
zkušenostmi. V oblasti rozvojového vzdělávání byla důležitá zkušenost
s konkrétním projektem rozvojové spolupráce (elektrifikací školy a
zdravotního střediska v zambijském Masuku v roce 2005) i řada
studijních cest do zemí globálního Jihu, které spolupracovníci a
spolupracovnice EA absolvovali.
Zásadní zkušenosti
přinášejí obchodní aktivity v systému fair trade. Vedle významného přínosu pro
producenty z globálního Jihu je to také příležitost pro aktivity na straně
spotřebitelů, kteří chtějí přispět k narovnání nespravedlivých
ekonomických podmínek. Zároveň má fair trade jako úspěšný příklad alternativního obchodního systému velký
vzdělávací potenciál.
Založení družstva a zkušenost s řízením sociálního podniku
poskytuje nezbytnou zpětnou vazbu a brání tomu, aby vzdělávací aktivity
v této oblasti byly odtržené od obtížné reality. Nejnovější velmi
praktickou aktivitou je zapojení pracovníků a pracovnic EA do komunitou podporovaného zemědělství.
EA vytváří smysluplná pracovní místa, včetně míst chráněných,
podporuje vzdělávání a zvyšování kvalifikace svých pracovnic a pracovníků,
kterých je v současné době 10, a praktikuje rovné odměňování.
Zdroje pro činnost EA představují hlavně granty a
v jejich získávání je EA i v rostoucí konkurenci žadatelů dosti
úspěšná, zejména proto, že je vyhledávaným partnerem mezinárodních projektů.
V současné době jsou to především granty Evropské komise určené na
rozvojové vzdělávání a jejich částečné kofinancování z prostředků České
rozvojové agentury. Dalším zdrojem finančních prostředků jsou příspěvky nadací (v posledních
letech zejména Nadace Rosy Luxemburgové), církevních organizací z Německa
(Brot für die Welt, Vestfálská evangelická církev) a soukromých dárců. Necelou pětinu zdrojů tvoří vlastní příjmy z členských
příspěvků, prodeje zboží a služeb.
Naše cesta
I když byly kapacity EA hlavně na počátku velmi omezené a
dosud jsou limitující, dařilo se po celou dobu i z okrajové pozice
přinášet nová témata a iniciovat nové procesy, které později měly širší dopad.
Bylo tomu tak bezpochyby u tématu dluhové krize chudých zemí v rámci kampaně Milostivé
léto. Téma je dnes znovu aktuální, protože většina tehdy navrhovaných řešení
dosud nebyla realizována. V současných jednáních na půdě OSN Česká
republika i díky lobbování EA zaujala konstruktivnější postoj
k navrhovaným opatřením.
EA nebyla první organizací, která přinesla do Česka fair
trade (tou byla Nadace Jeden svět), ale svými vzdělávacími i praktickými
aktivitami významně pomohla jeho rozšíření a inspirovala další k zapojení
do tohoto hnutí.
V poslední době je takovým přínosem např. rozšíření debaty o sociální ekonomice,
chápané obvykle zúženě jako zaměstnávání obtížně zaměstnavatelných, o rozměr
solidární ekonomiky a ekonomické demokracie, jak ji reprezentuje
družstevnictví. Nové je i téma potravinové suverenity.
Jako přínos lze vnímat i podporu spolupráce v rámci
občanské společnosti, jak je to popsané výše. EA patří k respektovaným
organizacím, i když není tak snadno zařaditelná. Pro církve je příliš světská a
radikální, pro jiné je právě spojení s křesťanskou tradicí obtížně
přijatelné.
Pro mě osobně výjimečnost
a obtížná zastupitelnost EA, kterou jsem po dvacet let vedl, spočívá v otevřenosti,
ve snaze o překračování hranic a hledání širokých souvislostí, v procesu
učení: mezi osobním, lokálním a globálním; mezi praxí a reflexí; mezi
racionálním, spirituálním a etickým. Myslím, že je to dobrá cesta.
Dnešní doba v mnoha oblastech ukazuje jasné meze a
rozpory dosavadního vývoje, určovaného kapitalistickým politicko-hospodářským
systémem, který ničí přírodu i lidské životy. Těší mě, že Ekumenická akademie
patří k místům, kde se zkoumají alternativy k takovému neblahému
vývoji a kde se potkávají lidé, kteří hledají nové cesty.
Děkuji za to desítkám
kolegyň a kolegů, kteří v EA pracovali a pracují, stovkám partnerů, se kterými
jsme spolupracovali na projektech, i tisícům účastníků akcí, které jsme
pořádali.