Dne 24. ledna 2010 oficiálně odstartovala v České republice oficiálně národní verze úspěšné mezinárodní kampaně Fairtrade Towns (Fairtradová města). Kampaň Fairtradových měst zaštítilo Ministerstvo životního prostředí ČR a koncept má také podporu Národní sítě Zdravých měst ČR. Tato kampaň se však neobrací jen na města a malé obce ale taé na univerzity, školy či církve. Některá česká města (Brno, Litoměřice, Vsetín, Třebíč) fair trade podporují již nyní.
Celá tisková zpráva (ke stažení v .doc)
Fairtradové město je status určený městům podporujícím fair trade. Cílem kampaně je osvěta fair trade a podpora prodeje fairtradových produktů v daném městě. Pro města status představuje zajímavý marketingový nástroj, jehož prostřednictvím svým občanům a partnerům prezentují svou společenskou odpovědnost.
Kampaň Fairtradových měst vznikla v Británii v roce 2001 a v současné době zahrnuje nad 910 měst z 19 zemí na světě. Tento rok se také očekává že by mohlo svůj status získat 1000. město. Mezi existujici Fairtradova města patří přdevším britsá města jako Leeds, Londýn a Manchaster ale I jiná města yápadní Evropy jako například Řím, Dublin, Brusel nebo Hannover. Fairtradová města nalezneme ale I v Australii, Africe a v Severní americe, kde je to na příklad Vancouver nebo San Francisco.
Co status Fairtradových měst jeho držitelům přináší?
Pro města má status význam hend z několika důvodů. Jednak posílí dobrého jména u veřejnosti i partnerů ale take je to nástroj naplňování celosvětově uznávaných veřejných cílů podpory udržitelného rozvoje a odpovědné spotřeby, např. místní Agendy 21. Veřejné instituce mají možnost pozitivně využít své kupní síly a naskytuje se potenciál navázání mezinárodní spolupráce s dalšími Fairtradovými městy.
Dobrým příkladem této praxe ze zahraničí může být německé Fairtradové město Hannover, které při nákupech upřednostňuje potraviny z ekologického a regionálního zemědělství. Konkrétní příklad pak je regionalni med nebo curk, v případě dovezených produktů ze zámoří, musí produkty odpovídat kritériím fair trade.
Města a jiné veřejné instituce mohou status získat při splnění pěti kritérií:
- vytvoření řídicí skupiny za účelem podpory fair trade ve městě
- město oficiálně podporuje fair trade (podpora fair trade je součástí strategických dokumentů města) a úřady využívají fairtradové produkty pro vlastní spotřebu
- v místních obchodech a kavárnách jsou dostupné fairtradové produkty
- místní organizace podporují fair trade (školy, nevládní organizace, církve, knihovny apod.)
- místní média informují o fair trade
V České republice je koncept blízký např. městům, jako je Brno, Litoměřice, Třebíč nebo Vsetín, ve kterých je fair trade systematicky podporován již několik let. Česká města k podpoře fair trade často motivuje spolupráce s partnerskými městy.
Příklad takové spolupráce partenrských měst jsou mimo jiné německý Hannover (Hannover je Fairtradovým městem od května 2010) a Litoměřice. Město Litoměřice již nakupuje fairtrade produkty nejen pro kancelář starosty, ale take infomruje o fair trade na webovzch strankach a veřejných akcích. Litoměřice jsou take činné v projektu Aware&Fair, v rámci kterého bude prpbíhat ještě intenyivnější spolupráce mezi partnerskými městy Hannoverem, Poznaní, Miškolcem a Blantyrem. Cílem Litoměřic je co nejdříve splnit pět kritérií a získat status Fairtradového města, jak říká Mgr. Marcela Trejbalová, koordinátorka projektu Aware & Fair za město Litoměřice. Důležitým faktorem je také to, že kampaň pomáhá městům s naplňováním veřejných cílů podpory udržitelného rozvoje a odpovědné spotřeby, např. místní Agendy 21.
Garantem kampaně v ČR je Asociace pro fair trade, hlavními koordinátory jsou kumenická akademie Praha a Společnost pro Fair Trade.
KONTAKTY:
Veronika Bačová, Asociace pro fair trade, veronika.bacova@fairtrade-asociace.cz , 734 336 592
Kristýna Augustinská, koordinátorka kampaně Fairtradová města, Ekumenická akademie Praha, augustinska@ekumakad.cz, 725 247 654
Vanda Jarošová, kontakt pro média, Společnost pro Fair Trade, vanda.jarosova@fairtrade.cz, 777 743 778
Stanislav Komínek, koordinátor kampaně Fairtradová města, Společnost pro Fair Trade, stanislav.kominek@fairtrade.cz, 774 737 176
www.fairtrade-asociace.cz
www.fairtrade.cz
www.ekumakad.cz
www.fairtradetowns.org