Za
loňský rok se obrat fair trade u nás pohybuje kolem deseti milionů korun.
Stejně jako u jakéhokoliv dalšího zboží, i u fair trade platí, že sezona je
před Vánocemi. "Od konce listopadu po Štědrý den se prodeje vyšplhají
až na 3/4 celkových ročních prodejů," otevírá téma
Západní země mají ale stále před Českou republikou v nabídce a spotřebě fair trade zboží obrovský náskok. Boom fair trade zde nastal zhruba v 70. letech. "Jsme sice pozadu za těmito trhy, můžeme od nich ale sbírat zkušenosti. Navíc vývoj u nás je nyní mnohem rychlejší, než byl v 70. letech v těchto zemích. Nicméně je těžké předpovídat, kdy se dostaneme na jejich úroveň," tvrdí Tomáš Bílý. V současnosti se u nás nabízí jen zboží dlouhodobé spotřeby. Například v Německu je už běžná nabídka zeleniny, ovoce, ale i květin.
JAK SE FAIR TRADE DOVÁŽÍ
Jak funguje princip dodávek? Každá země má většinou jednoho svého velkého importéra a pak několik menších. V Rakousku např. většina produktů pochází od společnosti EZA, což je největší rakouská importérská organizace fair trade produktů. Tyto firmy zásobují přímo prodejny. U nás je situace ale trochu odlišná. "Až na malé výjimky nemáme přímého dovozce fair trade výrobků, který by je rovnou zpracovával a balil. Naše prodejny dováží zboží z Itálie od společnosti Commercio Alternativo, z Německa od firmy Gepa, od rakouské Eine Welt Handel atd. Lze říci, že náš sortiment skládáme od několika importérů," vysvětluje Tomáš Bílý.
Řetězce většinou dováží fair trade výrobky samy nebo mají výhradního dovozce a potom centrálně zásobují prodejny. To u nás zatím platí ale jen o dvou řetězcích - Marks & Spencer a dm drogerie markt. M&S si vozí své produkty přímo z Británie (více v rozhovoru na protější straně). Dm drogerie zase kupuje výrobky od české firmy Excellent Plzeň (více v rozhovoru na str. 17).
A CO ŘETĚZCE?
Tesco sice uvažuje o tom, že by v budoucnu dováželo své výrobky, které již prodává v Anglii, ale v současné době je v nabídce nemá. "Doposud jsme se soustředili na ty oblasti sortimentu, které byly pro zákazníky prioritnější. V loňském roce jsme například představili ucelenou řadu výrobků Tesco Healthy Living na podporu zdravějšího životního stylu nebo Tesco Organic, řadu biopotravin," odpověděla na otázku ohledně fair trade Jana Matoušková, corporate affairs manager společnosti Tesco Stores ČR. Podobné vyjádření poskytla na toto téma také Eva Maršíková ze sekce nákupu trvanlivých potravin společnosti Globus ČR: "Za trvanlivé potraviny v sortimentu žádné výrobky fair trade nemáme. V současné chvíli mi není známa ani žádná nabídka od dodavatele." A podobně, o něco stručněji také Andrea Trčková za Spar Česká obchodní společnost: "Výrobky fair trade nemáme v současnosti v sortimentu."
Kromě již zmíněných M&S a dm drogerie se nám ovšem podařilo najít výrobky, které se fair trade podobají, u řetězce Albert. "Produkty značené fair trade v současné době v našich prodejnách nenabízíme. Mletá káva naší privátní značky AH Quality se ale prodává s podobným označením - UTZ Certified, které ctí stejné principy," říká Petr Chadraba, manažer komunikace Albert / Hypernova.
Název UTZ znamená v mayském jazyce, pocházejícím ze severní Guatemaly, "dobrý". V roce 1999 vznikla nezávislá nezisková organizace UTZ Kapeh (dnes UTZ Certified), která sdružuje světové výrobce a zpracovatele kávy, mezinárodní organizace a civilní společnosti. "UTZ Certified výrazně pomáhá zpracovatelům kávy a jejich rodinám, pocházejícím většinou z rozvojových zemí, zlepšovat jejich sociální i kulturní podmínky a zároveň podporuje šetrný přístup k životnímu prostředí v oblasti zpracovávání kávy. Jedním z prvních iniciátorů tohoto projektu byla společnost Ahold Coffee Copany," dodává Petr Chadraba.
CO JE TO FAIR TRADE
Fair trade značka deklaruje minimální výkupní cenu. "U kávy je to např. 1,21 dolarů za libru kávy vysoké kvality. K tomu se navíc připočítávají tzv. prémiové nebo sociální příplatky, které jdou do fondu družstva. Fair trade výrobce totiž musí být vždy členem nějakého družstva. To pak z peněz fondu financuje například stavbu studní, vzdělávací projekty, sociální zařízení, stroje apod. Dále značka zajišťuje, že u výroby daného zboží nebyla využita nucená dětská práce. V neposlední řadě také deklaruje dlouhodobě pozitivní vliv na životní prostředí," říká Tomáš Bílý.
Jediné
sdružení, které u nás sdružuje a zaštiťuje prodejce a dovozce fair trade
produktů, je Asociace pro Fair Trade. Jejími členy jsou Společnost pro Fair
Trade a rozvojové vzdělávání, Centrum férového obchodu (importéři), Excellent
Plzeň, Jeden svět a
FAIR TRADE V EVROPĚ
V rámci Evropy funguje IFAT - International Fairtrade Association (Mezinárodní organizace sdružující producenty, obchodníky a další organizace podílející se na Spravedlivém obchodu) a EFTA - European Fair Trade Association (Sdružení evropských obchodních organizací Spravedlivého obchodu).
Fair
trade má, lze říci, dva druhy certifikací. Jednu uděluje FLO -
Fairtrade Labelling Organizations International a její známka nemusí nutně být
na všech produktech. "Organizace totiž vznikla v roce
Vedle známky FLO zde ale existuje řada označení, která využívají společnosti sdružené např. v rámci IFAT. Kontrola tak probíhá v rámci asociace mezi jednotlivými společnostmi a rovněž mezi jejich dodavateli a producenty. Příkladem takovéto známky může být italská Equo Solidale, která vznikla již v 70. letech a v Itálii je zatím známější než modrozelené logo Fairtrade. Výrobky bez certifikační známky udělené FLO se v podstatě prodávají pouze ve specializovaných prodejnách.
KAMPAŇ NA PODPORU FÉROVÉHO OBCHODU
V loňském roce se rozběhla spotřebitelská kampaň Svět v nákupním košíku. "Je zaměřena na souvislosti mezi naším spotřebním chováním a dalšími sociálními problémy. Soustředí se hlavně na tři body: dětská práce, chudoba ve světě a ekologie," vysvětluje Tomáš Bílý.
K těmto tématům se vztahují i tři certifikace. Fair trade řeší chudobu a dětskou práci, Bio řeší ekologičnost výroby a zdravotní důsledky a na konec je to známka FSC pro výrobky ze dřeva. Kampaň probíhá za finanční podpory Ministerstva zahraničních věcí ČR. Loni byla součástí kampaně i akce ve vybraných městech (např. Plzeň, Brno, Praha) s využitím informačních stánků v květnu u příležitosti Světového dne pro férový obchod se zeměmi Asie, Afriky a Latinské Ameriky. Celou dobu trvání kampaně funguje také internetová stránka www.svetvnakupnimkosiku.cz a rozdávání letáků souvisejících s touto problematikou v rámci specializovaných prodejen.
Radana Čechová
Rozhovor
Renata Fišerová
brand manažerka,
Marks & Spencer ČR
Ve Velké Británii proběhla v březnu 2006 tzv. "Fairtrade Fortnight", kdy veškerá káva a čaj v sortimentu M&S byly nahrazeny produkty fair trade. Tato výměna proběhla s malým zpožděním i v rámci českých prodejen.
Fair trade u vás už není jen káva a čaj...
Jsou to například marmelády, med, cukr, čokoláda, vína atd. Vedle potravin pak brzy přišla na řadu výroba produktu z fair trade bavlny. V Británii je v prodeji těchto výrobků více než v českých prodejnách, ale je to jen kvůli nabídce, kterou z centrály dostávají čeští nákupčí (při výběru zboží hledí na zboží jako takové, označení fair trade často v systému ani není a rozhodování tedy neovlivňuje).
Máte stálé dodavatele tohoto zboží?
Dodavatelé všech surovin jsou pečlivě vybíráni na základě dlouholetých zkušeností. Čaj a kávu dodává 17 zemí z celého světa a vztahy s dodavateli (výrobci) jsou velmi úzké, aby byla zajištěna co nejvyšší kvalita a samozřejmě také dodržování všech standardů. Káva se dováží z Guatemaly, Brazílie, Etiopie, Rwandy nebo Sumatry. Čaje pak z Keni, Tanzánie, Srí Lanky, Indie a Číny. Například čaj Assam je dodáván rodinnou firmou, se kterou Marks & Spencer spolupracuje již více než 20 let. Bavlna pochází od skupiny malých farmářů nazvané Agrocel z indického Gujaratu.
Plánujete rozšíření této nabídky v průběhu letošního roku?
Bohužel, v tuto chvíli nemáme přesné informace, ale je jisté, že nabídka těchto produktů roste nepřetržitě, takže je velmi pravděpodobné, že další výrobky v průběhu roku přibudou - ať již potraviny, nebo oděvy.
Jakou podporu poskytujete tomuto zboží (POS, umístění apod.)?
V květnu 2006 byl "měsíc fair trade", takže propagace fair trade výrobků byla i v rámci výloh. Fair trade potraviny byly podpořeny akcí "4 za cenu 3", která byla značena speciálním dekorem na prodejní ploše. Je pravděpodobné, že letos proběhne obdobná akce. Všechny produkty jsou samozřejmě označeny logem fair trade - potraviny na obalu, oděvy na speciálních oděvních etiketách. Extra označovány obecně v rámci prodejny většinou nebývají, ale v určité míře je to v plánu.