Hlavním cílem projektu Qualifair bylo vytipovat témata, která jsou důležitá a zajímavá pro prodejce fair trade zboží. Za tímto účelem se konal v dubnu 2009 úvodní seminář projektu. Na tento seminář byli pozvání především členové Asociace pro fair trade, kteří mají s prodejem tohoto sortimentu největší zkušenosti. V průběhu tří dnů se zástupci z Prahy, Brna i Znojma setkávali nad společným tématem – fair trade.
Základní myšlenku vzdělávání prodejců fair trade výrobků představily dvě lektorky z Německa – Birgit Lieber a Cornelia Korte. Jedná se o školitelky z neziskové organizace DEAB, která se vzděláváním poradců zabývá již řadu let. Na semináři obě představily nejprve koncept a hlavní myšlenku německého školícího manuálu sítě specializovaných obchůdků Weltladen. V následujících dnech se účastníci detailně seznámili s obsahem dvou vybraných modulů tohoto manuálu a získali tak představu, jakým směrem by se měl ubírat náš, český vzdělávací materiál.
Poslední den semináře byl věnován právě společné diskuzi nad potřebnými tématy. V závěru semináře se nakonec dohodli na tom, že se má opravdu jednat o základní manuál, který bude obsahovat základní témata:
- základy fair trade
- základy ekonomiky
- základy marketingu
- sortiment – zbožíznalství
- práce s dobrovolníky
- případové studie o fair trade
Na tomto základě v průběhu roku 2009 a 2010 realizační tým zpracoval pracovní verzi manuálu pro prodejce fair trade a připravil další seminář, tentokráte věnovaný proškolení poradců, kteří povedou školení prodejců.
Seminář školitelů se konal na konci května 2010 a opět měl poměrně velký úspěch. Účastníci byli opět z řad členů Asociace pro fair trade, kteří měli zájem stát se aktivními poradci fair trade. Na tento seminář se opět dostavila naše lektorka z Německa – Birgit, která v průběhu prvních dvou dnů pomáhala s ujasněním metodických aktivit školitelů.
Hlavní náplní školení však bylo praktické zpracování programu testovacích školení jednotlivých modulů. Nastávající poradci si vybrali témata, která jim jsou blízká a ve dvojicích sestavili návrh programů školení na základy fair trade, základy ekonomiky, marketing a sortiment. Poté tyto programy prezentovali před ostatními a diskutovali nad jejich relevancí. Právě tato aktivita položila základ pro následující testovací školení prodejců fair trade výrobků.
A jak dopadnou testovací školení? To uvidíme v polovině října po posledním z řady školení.