Výroční zpráva německé certifikační organizace TransFair Germany za rok 2006
Produkty, především nezpracované suroviny, pocházející z Latinské Ameriky, Afriky a Asie jsou dováženy do průmyslových zemí a na světových trzích podléhají výraznému kolísání cen. Nabídka přesahuje poptávku a ceny mohou klesnout tak hluboko, že producenti jednotlivých surovin nemohou pokrýt své výrobní náklady. Tento problém by mohl být vyřešen díky pevně stanoveným cenám v rámci systému Fair Trade. Přímé příjmy z Fair Trade chrání skupiny producentů proti nedosažitelnosti světového trhu. Navíc prémiové ceny poskytují prostor pro sociální rozvoj komunit výrobců. Spravedlivá cena je složena ze dvou částí, a to z garantované minimální ceny a prémie. Navíc za kvalitu bio jsou ceny zemědělských produktů navyšovány.
Odbyt se zdvojnásobil
Uvědomění zákazníků rok od roku roste a proto si v obchodech vyhledávají značku Fair Trade. Rok 2006 byl pro TransFair zatím nejúspěšnějším rokem od jeho založení. Odbyt Fair Trade výrobků stoupl o 100 %, tzn. na 18 000 tun. Největší nárůst nastal u Fair Trade banánů. Spotřebitelé v Německu nakoupili Fair Trade výrobky celkem za 110 milionů Euro, což je o 50 % více než v minulém roce. Stěžejními produkty jsou především káva, banány a cukrovinky. Z tohoto úspěchu profitují především certifikované výrobní organizace v Africe, Asii i Latinské Americe, které na německém trhu dosáhly příjmů ve výši 20 milionů Euro.
Fair a Bio
Díky rostoucí síti poradenství a prémiovým cenám stále více producentů přechází na ekologický způsob hospodaření. Zpočátku v systému Fair Trade měly ekologické aspekty spíše podřadnou pozici, nicméně s postupem času byla přijata rozsáhlá opatření na ochranu životního prostředí.
Stále více zavedených produktů jako je káva, čaj, sladkosti a ovocné šťávy pocházejí z ekologické produkce a v současné době je 100 % Fair Trade banánů, rýže, vína, zmrzliny a sušenek certifikováno jako Bio. V roce 2006 pocházelo 70 % Fair Trade obratu z ekologické produkce, což je o 10% více než vloni.
Mezinárodní růst
TransFair Německo zaznamenal před Fairtrade iniciativami ve Velké Británii a Finsku největší nárůst. Pod jednu střechu FLO (Fairtrade Labelling Organisation) se sídlem v Bonnu patří 20 organizací, které společně vytvořili nabídku produktů označených logem Fair Trade od 26 výrobních skupin. V rámci organizací FLO činil odbyt v roce 2006 asi 270 000 tun, což znamená nárůst o 60 %. Dosažený obrat Fair Trade produktů ležel okolo 2 miliard Euro.
Nové trendy kávy a čajů
Spravedlivá a silná káva
Káva je přední zemědělskou plodinou na trhu mezi globálním severem a jihem a po ropě je druhou světovou exportní komoditou. Na základě klimatických požadavků se káva pěstuje výhradně v takzvaných rozvojových zemích na jihu, v současné době v 50 státech světa. Tam hraje export kávy rozhodující úlohu a poskytuje uplatnění pro miliony lidí, kteří nacházejí obživu z pěstování, sklizně a zpracování kávy. Jejich sociální a ekonomická situace je díky silným poklesům světových cen kávy na trzích ohrožena.
Cena stanovená vyspělými zeměmi za surovou kávu ležela v roce 2006 vysoko. Přesto obdrželi drobní rolníci na volném trhu většinou pouze část ceny určené burzou a proto mohli sotva pokrýt výrobní náklady.
Minimální cena za Fair Trade kávu pokryje výrobní náklady a zůstává po delší období stabilní. Proto mohou organizovaní rolníci počítat s pravidelným příjmem. Navíc tyto skupiny dostávají prémiové příplatky, které umožňují sociální, ekonomický i ekologický rozvoj.
V Německu Fair Trade kávu zpracovává 43 firem na různé druhy kávy jako například Espreso, kávové polštářky, Cappuccino, instantní a zrnkovou kávu. Odbyt těchto produktů se v roce 2006 vyšplhal na 3 900 tun.
Káva 2006
Odbyt 3 900 tun
Nárůst oproti předchozímu roku + 20%
Přímý příjem 10,7 milionu Euro
Fair Trade prémie 430 000 Euro
Podíl z ekologického zemědělství 60 %
Horký nebo studený čaj
V minulých letech odbyt Fair Trade čaje zůstával stabilní, ale v roce 2006 zaznamenal nárůst o 6,5 %. Nové prodejní cesty v rámci diskontního prodeje, širší nabídka černých, zelených a bylinných čajů jako je Roibos, vanilkový čaj nebo čaj z citrónové trávy a dále dětské čaje nechali odbyt vystoupat až na 165 tun.
Nově se na německém trhu objevily i ledové čaje, nabízené v biokvalitě. Suroviny pro tyto čaje, tedy Roibos a bylinky, pocházejí z jihoafrické organizace Heiveld. Její členové pěstují bio Roibos na náhorní plošině Bokkenveld, 400 kilometrů severně od Kapského města. Heiveld bylo založeno v roce 2000 a má 24 členů.
Čaj 2006
Odbyt 165 tun
Nárůst oproti předchozímu roku + 6,5%
Přímý příjem 370 000 Euro
Fair Trade prémie 140 000 Euro
Podíl z ekologického zemědělství 71 %
Velmi oblíbené Fair Trade banány
V roce 2006 se odbyt ztrojnásobil a to z 3 200 tun na 9 800 tun Fair Trade banánů. Tento úspěch se vztahuje především na nové licence. Fair Trade banány pocházejí z družstev jižní Ameriky a Karibiku, ojediněle i ze středně velkých plantáží. Za každou krabici prodaných banánů se producentům vrací prémiová cena jeden US dolar.
V banánovém družstvu Banelino v Dominikánské republice žije okolo 6 000 lidí z obchodu s Fair Trade banány - členové družstva, jejich rodiny a pracovníci. Do chudého, infrastrukturou slabého regionu na hranici s Haiti přichází mnoho sezónních dělníků z okolních zemí a hledají příjem na banánových plantážích.
Organizace Banelino se zaměřila na investování prémiových cen do oblasti vzdělávání. Založili základní školu pro děti rolníků stejně jako pro děti z okolních vesnic. K projektu také patří finanční podpora na školní uniformy, které si chudé rodiny nemohou dovolit.
Banány 2006
Odbyt 9 800 tun
Nárůst oproti předchozímu roku + 206 %
Přímý příjem 4,6 milionu Euro
Fair Trade prémie 450 000 Euro
Podíl z ekologického zemědělství 90 %
Překlad: Klára Hendlová
Ekumenická akademie Praha, 2007