V Česku byla spuštěna mezinárodní kampaň Za férovou čokoládu!
Ve středu 14.
srpna proběhla v pražské restauraci Mlsná kavka prezentace upozorňující na
porušování lidských práv při pěstování kakaa.
Ředitel fiktivní společnosti ChocoMana vyrábějící čokoládu prezentoval změnu strategie ve výrobě svých produktů. Představil nové řady čokolád s netradičními názvy např. „Ty ne tlustá, ty mlsná“. V emotivním příspěvku pak popsal, jak jejich společnost pomáhá africkým dětem a zlepšuje život Afričanů. Prezentaci dokonce zpestřil pěveckým výstupem.
Následně byli přítomní uvedeni na pravou míru: ve skutečnosti se jednalo o spuštění mezinárodní kampaně „Za férovou čokoládu!“
Tisková zpráva
Za většinou čokolády na českém trhu stojí dětská práce, kampaň „Za férovou čokoládu!“ to chce změnit.
Praha, 14. srpna 2013 – Češi milují čokoládu. Přitom ve většině z ní se skrývá dětská práce. Nyní ale máme možnost to změnit: Ekumenická akademie dnes v Česku spouští mezinárodní kampaň „Za férovou čokoládu!“.
V průměru obyvatel Česka spořádá ročně 6 kg čokolády a za rok za ni utratíme 470 milionů Kč. Přitom téměř veškerá u nás spotřebovaná čokoláda byla vyrobena z kakaa neeticky vypěstovaného v rozvojových zemích.
Nejzávažnějším problémem produkce kakaa je nucená dětská práce. „V západní Africe pracují na kakaových plantážích téměř 2 miliony dětí – mnohdy v nebezpečných podmínkách a navíc bez výdělku,“ popisuje Markéta Vinkelhoferová, koordinátorka kampaně „Za férovou čokoládu!“.
Pěstitelé se musejí potýkat s chudobou a nemožností uživit své rodiny. Vydělávají pouhých 25 korun na den, pracují přesčas a bez ochranných pomůcek. „Největší vliv na jejich situaci mají velké nadnárodní společnosti obchodující s čokoládovými výrobky. Ty neustále zvyšují své zisky a zároveň stlačují výkupní ceny kakaa,“ upozorňuje Jiří Silný, ředitel Ekumenické akademie. Farmářům tak nezbývá než se podřídit, svou úrodu prodávat pod cenou a ke snižování nákladů využívat dětskou práci.
Situace je nejhorší v Pobřeží slonoviny a Ghaně. Navzdory tomu, že jsou největšími dodavateli kakaa na světě, většina zisků z prodeje čokolády zůstává úplně někde jinde – v Evropě a Americe. Z ceny jedné tabulky čokolády získávají pěstitelé kakaa v těchto zemích pouhých 6 %. Naopak podíl na profitu výrobců čokolády dosahuje téměř tří čtvrtin.
Efektivní řešení nerovných obchodních vztahů představuje fair trade – spravedlivý obchod. Prosazuje ho i kampaň „Za férovou čokoládu!“, která apeluje na výrobce čokolády a širokou veřejnost. Spotřebitelé mají totiž možnost ovlivňovat životní úroveň pěstitelů tím, že dají přednost eticky vyrobeným produktům. A nejen to. V rámci kampaně mohou prostřednictvím mezinárodní petice požadovat po výrobcích své oblíbené čokolády, aby zajistili důstojný život farmářům a jejich rodinám.
Také v Česku lze sehnat eticky vyrobenou čokoládu. Kampaň bude spotřebitele vybízet k tomu, aby dávali přednost fairtradové čokoládě před tou, za níž stojí chudoba a porušování lidských práv.
KONTAKTY:
Markéta Vinkelhoferová, marketavink@ekumakad.cz, tel: 731 620
489
Veronika Bačová, kontakt pro média, veronika.bacova@ekumakad.cz,
tel:
734 721 427