Paní Hana vlastní již několik let prodejnu s biopotravinami a zdravou výživou ve Středočeském kraji. V loňském roce rozšířila svou nabídku i o několik druhů výrobků fair trade. Byla to jednak reakce na poptávku ze strany některých stálých zákaznic, i samotné majitelce byl však koncept fair trade již delší dobu známý a sympatický. A co víc – řada těchto produktů má i bio certifikaci!
Co přesně fair trade znamená?
Jde o plodiny exotického původu, jako jsou káva, čaj, cukr, sušené ovoce, kakao a řada dalších. Na první pohled se v zásadě od běžných výrobků, které nalezneme na našem trhu, neliší. Jediným rozdílem je to, že jejich pěstitelé nebyli při práci vykořisťováni, jejich úroda nebyla vykoupena pod cenou, byly jim zaručeny dlouhodobé obchodní vztahy a mnoho dalších etických obchodních praktik, které rozhodně nejsou běžnou součástí konvenčního trhu s plodinami či výrobky z rozvojových zemí.
Fair trade je příběh
S rozšířením sortimentu o fairtradové výrobky se paní Haně otevřely dosud neznámé oblasti vědomostí – problematika rozvojových zemí, etika mezinárodního obchodu, význam produkce bio pro drobné zemědělce apod. Čím dál více si také uvědomovala, že pro fair trade je charakteristická trasovatelnost neboli dohledatelnost produktů a že jednoduše fair trade má tvář. Na obalech je totiž vždy uvedena informace o původu zboží. „To není zdaleka běžné v případě konvenčních produktů, které nalezneme v supermarketech. U některých produktů na našem trhu bývá často uvedeno pouze, že zboží pochází ze zemí EU anebo mimo EU. U výrobku fair trade máte vždy navíc ještě příběh družstva a lidí, kteří produkt vypěstovali,“ říká Hana.
Není výjimkou, že zákazníci pokládají otázky typu: „Odkud pochází tato káva? Co je to quinoa? Jak se připravuje maté? Kolik peněž z této tyčinky dostanou producenti? Jak víte, že je tato čokoláda fér?“ A ačkoliv se dovozci snaží o svém zboží prodejce informovat, na podobné otázky v jejich nabídkách a fakturách odpovědi nejsou.
Hana proto začala podrobně studovat nejdříve informace na produktech, informační letáky svých dodavatelů a webové stránky v češtině, aby sama mohla i svým zákaznicím a zákazníkům povědět příběh výrobku a zároveň je přesvědčit, proč je dobré si faitradový výrobek koupit. Až se jí do rukou dostal leták s nabídkou Základního kurzu pro prodejce fair trade...
Možnost dalšího vzdělávání
Tento kurz nabízí prodejcům specializovaných obchodů s fair trade výrobky možnost doplnit si své vzdělání v rámci čtyř školících modulů. Ty tvoří ucelený kurz, který pokrývá základní znalosti, které by měl každý prodejce fair trade mít, aby byl schopen kvalifikovaně poradit a výrobky prodávat. Moduly se zaměřují na nejdůležitěší témata, která se prodeje fair trade týkají. Jsou zaměřeny na oblast historie a základní informace o principech a fungování fair trade (modul 1), na ekonomické vedení obchodu (modul 2), na zbožíznalství a sortiment (modul 3) a na marketingový potenciál prodejen fair trade (modul 4). Po absolvování všech modulů získá prodejce certifikát, jednotlivých částí se lze však účastnit i samostatně. Důležitým materiálem je i školící manuál, který kromě informací vztahujících se k jednotlivým modulům poskytuje i zajímavé případové studie a který bude k dostání rovněž samostatně bez nutnosti absolvovat kurz.
Organizace Ekumenická akademie Praha a Asociace pro fair trade vypracovaly tento Základní kurz v rámci projektu QualiFair spolu s německými a rakouskými partnery. Projekt byl financován Evropskou Komisí a jeho garantem je Asociace pro fair trade. První kurzy pro zájemce budou vypsány začátkem roku 2011 a paní Hana se tak může těšit, že bude jednou z jejich prvních absolventek, protože už nyní projevuje o kurzy zájem. Je to přesně to, co hledala. Chce totiž svým zákazníkům kvalifikovaně a kvalitně poradit, zvýšit své prodeje a tím současně podpořit producenty zapojené do systému fair trade.
Informace o kurzech naleznete na www.fairtrade-asociace.cz a www.ekumakad.cz, pro více informací napište na info@fairtrade-asociace.cz.