Globální férovost - školy jako činitelé změny
Vzdělávání a výchova hrají důležitou roli v tom, aby se Evropané angažovali v naplňování rozvojových cílů tisíciletí. Zejména aktivita mladé generace je v této oblasti velmi významná. Do školních osnov se již v různé míře prosazují globální témata, ale všude je potřeba dosahovat zlepšení jak obsahového, tak i metodologického.
Cíle projektu:
Projekt Globální férovost chce přispět ke zkvalitnění a rozšíření rozvojového vzdělávání, zejména k ukotvení rozvojových témat v učebních osnovách a praxi vzdělání. K tomu patří zejména zvyšování kompetencí učitelů a aktivizace žáků a studentů. Do procesu budou zapojeni i další zainteresované skupiny – úřady, veřejná správa, občanská společnost, podnikatelská sféra, univerzity a média.
Projekt tak přispěje ke zvýšení povědomí evropských občanů o jejich roli v globálním světě, pokud jde o překonávání nespravedlnosti a obtíží, kterým čelí rozvojové země. Občané mají být mobilizováni k podpoře rozvojových cílů tisíciletí.
Výstupy projektu:
- lepší integrace globálního rozvojového vzdělávání do systémů formálního vzdělávání
- lepší motivace a kompetence učitelů k tématům globálního rozvoje a jejich zařazování do výuky
- zvýšení povědomí a pochopení globálních rozvojových otázek u velkého počtu žáků a studentů a jejich následná aktivní občanská angažovano
Aktivity:
- Poradenství pro školy při zařazování globálních témat do učebních plánů a programů, vytvoření návodů uplatnění dobré praxe pro školy, posílení dialogu s úřady a veřejnou správou o strategii zlepšování učebních plánů, posílení dialogu s rodiči a sítěmi zainteresovaných partnerů škol (podniková sféra, univerzity, občanská společnosti)
- Vytváření učebních materiálů a kurzy pro učitele
- Aktivní spolupráce s učiteli při vyučování, pomoc se zaváděním nových dialogických a participativních učebních metod (např. tvorba loutek, hra na supermarket, globální divadlo, vzdělávací veletrh, on-line vzdělávací platforma pro žáky ze Severu a Jihu apod.). Důraz bude kladen na výměnu pozitivních zkušeností mezi partnery projektu a jednotlivými školami. Cílem je zmocnění žáků a studentů aby se stávali „aktéry změny“ - zapojili se do prosazování potřebných změn.
Partneři projektu:
- BGZ - Berliner Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit (leader projektu) - Organizace se zabývá rozvojovými projekty, kontakty a vzděláváním. Je to instituce města Berlín.
- EPIZ - Entwicklungspolitisches Bildungs- und Informationszentrum - EPIZ se zaměřuje se trénink a podporu učitelů a vzdělávacích institucí zabývajících se globálním rozvojovým vzděláváním.
- Leeds Development Education Centre - Organizace se zabývá zvyšováním povědomí o rozvojových tématech, rozvojových cílech tisíciletí apod.
- Welthaus der Diözese Linz (Welthaus Linz) - Vzdělávací instituce s dlouhodobou zkušeností v rozvojovém vzdělávání ve školách i směrem k veřejnosti.
- Artemisszió Foundation - Organizace se věnuje rozvojovému vzdělávání se zaměřením na efektivnost rozvojové spolupráce, migraci, rozvojové cíle tisíciletí atd.
- Kontaktstelle für Umwelt und Entwicklung (KATE) - KATE má dlouhodobou zkušenost v oblasti rozvojového vzdělávání a udržitelného rozvoje. Spolupracuje se školami.
www.kate-berlin.de
- Gesellschaft für solidarische Entwicklungszusammenarbeit e.V. (GSE) - GSE se zabývá se vzděláváním a zvyšováním povědomí v oblasti rozvoje a sociálních práv.
www.gse-ev.de
Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Obsah projektu je zcela na odpovědnosti Ekumenické akademie Praha a jako takový nemůže být považován za stanovisko Evropské unie.