Fair trade
Fair trade nebo spravedlivý obchod (někdy se mu říká také partnerský, solidární nebo alternativní obchod) je způsob obchodování, který pomáhá k soběstačnému rozvoji chudým producentům z rozvojových zemí. Ekumenická akademie patří k průkopníkům tohoto obchodování u nás a to pokud jde o šíření informací i samotné obchodování. Zde najdete naše vlastní i cizí články k tématu.
Růže, tulipány, lilie – milý dárek nebo nelítostný business? (Tisková zpráva)
13. 7. 2010 - Daniela Richterová
Ve čtvrtek dne 15.7.2010 od 18:00h bude v budově Národního zemědělského muzea Praha slavnostně zahájena výstava s názvem Co skrývá něžná krása květin: podmínky pěstování řezaných květin ve 21. století. Výstava odpoví návštěvníkům na otázky, odkud pochází krásné, všemi barvami hýřící květiny, které si pro radost kupujeme na ulici v květinových stáncích, a za jakých podmínek jsou květiny v současném globalizovaném světě pěstovány.
Uhlíková stopa řezaných květin
24. 6. 2010 - Překlad: Jiří Silný
Hlavním odbytištěm květin z Ekvádoru je Evropská unie, Rusko a USA. Protože se však na odbytových trzích dostává téma globálních klimatických změn do podvědomí spotřebitelů a květinové farmy chtějí rozšiřovat nabídku produktů, snaží se nabídnout i CO2 neutrální řezané květiny.
První kontrolní fair trade organizace ve Francii
24. 5. 2010 - překlad: Klára Hejkrlíková
Ve Francii byla založena první národní komise pro fair trade (CNCE). Usnadňuje spotřebitelům rozeznávat pravé fair trade produkty, které jsou certifikovány uznávanými certifikovanými společnostmi. Je to první počin v Evropě, kdy státní orgán vyjádřil legální a zákonnou podporu systému fair trade.
Konec monopolu FLO/Fairtrade
24. 5. 2010 - překlad: Klára Hejkrlíková
Od počátku se kolem systému fair trade pohybovalo mnoho producentů, distributorů i obchodníků, ale velice málo certifikačních organizací. Max havelaar/FLO měl v podstatě monopolní postavení, protože je obtížné vytvořit a kontrolovat standardy fair trade produktů.
Ekumenická akademie ve Světové organizaci pro Fair Trade (WFTO)
14. 5. 2010 - Martin Třešňák
Od února 2010 jsme se stali provizorními členy Světové organizace pro Fair Trade (WFTO)
Růže z Afriky: rozhovor o stinných stránkách květinového průmyslu v Zimbabwe
31. 3. 2010 - Nina Bosničová, Gender Studies, o.p.s.
V únoru přijely do České republiky ze Zimbabwe dvě ženy – Spiwe Chigwande, dělnice na květinové farmě a Emma Mahlunge, zástupkyně neziskové organizace Kunzwana, která se zasazuje o zlepšení situace lidí zaměstnaných v květinovém průmyslu. Bylo možné se s nimi sejít na několika veřejných akcí uspořádaných Ekumenickou akademií v Brně a Praze. Cílem jejich návštěvy bylo obeznámit českou veřejnost s podmínkami, ve kterých se pracuje a žije na zimbabwských komerčních farmách produkujících řezané květy a ukázat , proč dává smysl zavést i do českých květinářství prodej květin s označením „férové“.
Hrajeme si fér?
5. 1. 2010 -
Kolem 80 % všech prodaných hraček na světě pochází z Číny. Více než 95 % hraček dovážených do EU pochází z Asie. Přesouvání výroby do Číny z důvodu snižování výrobních nákladů s sebou však často nese porušování etických a environmentálních pravidel.
Zadušený Ježíšek aneb Jak slavit vánoce
17. 12. 2009 - Jiří Silný
Sloupek vyšel v internetovém Deníku Referendum 15.12.2009
Asociace pro fair trade podepsala smlouvu s FLO!
28. 11. 2009 -
Asociace pro fair trade se jako první ve střední a východní Evropě stala partnerem mezinárodní Fairtrade organizace FLO (Fairtrade Labelling Organizations International). Podepsáním smlouvy o spolupráci se Asociace zavazuje k propagaci ochranné známky Fairtrade a Fairtrade produktů na území České republiky.
Projekt „Fair Flowers“ má za sebou první rok
18. 11. 2009 - Ing. Markéta Novotná
Zpráva o projektu zaměřeném na zlepšení situace producentů řezaných květin v rozvojových zemích
Tmavě červená pochoutka ze systému fair trade
29. 8. 2009 -
Jihoafrický národní nápoj roibos spolu s medovým keřem v Evropě a USA povýšil na trendový nápoj vhodný pro wellness a zdravou výživu. Pro drobné pěstitele, kteří jej produkují znamená část jejich kultury a základ jejich existence.
Co skrývá něžná krása květin?
12. 8. 2009 - Markéta Novotná
Článek informuje o sociálních a ekologických problémech spojených s produkcí řezaných květin v rozvojových zemích a o nové kampani za rozšíření nabídky květin fair trade
Abessa - etiopské potěšení
14. 4. 2009 - Podle rakouského originálu Ekumenická akademie Praha
Etiopie je nejen kolébkou lidstva, ale i zemí původu kávy. Její název je odvozen z názvu etiopské provincie Kafa na
západě země. Spolupracovnice rakouské firmy EZA Birgit Calix podává zprávu o své cestě s Kassaye Adefris k drobným pěstitelům nové značky kávy ABESSA.
Pohádka z čajových hor
5. 4. 2009 - Eva Vlčková
Text je převzatý z magazínu Lidových novin, 9.1.2009.
Díky podpoře Ministerstva zahraničních věcí ČR mohla redaktorka Lidových novin Eva Vlčková odjet do horké Indie a na vlastní oči se přesvědčit, jaký vliv mají u nás prodávané čaje ze systému Fair Trade na jejich pěstitele v dalekém Dardžilingu. Nahlédněte i vy!
I spravedlivý obchod na rozcestí?
21. 3. 2009 - Jiří Silný
Text poprvé vyšel v Britských listech dne 18.3.2009
Jak jsem fotil pro Fair Trade
9. 8. 2008 - Pavel Jirouš
I takto může vypadat práce dobrovolníka Ekumenické akademie aneb jak se Pavel rozhodl zapojit do systému Fair Trade.
Fair Trade - výuka „odpovědného“ obchodování
6. 5. 2008 - Projekt Futura
Výrobcům ze zemí třetího světa už dávno nepodávají pomocnou ruku jen humanitární organizace. Na zlepšení jejich životních i pracovních podmínek přispívá prakticky každý zákazník, který si z obchodu odnese zboží s nálepkou Fair Trade.
Spotřeba výrobků Fair Trade v ČR
5. 5. 2008 - Green marketing
Maloobchodní obrat s produkty Fair Trade dosáhl v roce 2007 v České republice 27 milionů korun. Nejvíce Češi nakupují Fair Trade kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky. To je výsledek průzkumu, který mezi dovozci výrobků Fair Trade provedl letos v březnu Green marketing ve spolupráci s Asociací pro Fair Trade a Společností pro Fair Trade.
Výsledky průzkumu, který provedl Green Marketing ve spolupráci s Asociací pro Fair Trade a Společností pro Fair Trade.
Češi loni dali za výrobky Fairtrade 25 milionů korun
11. 3. 2008 - ČTK
Češi loni za výrobky nesoucí značku Fairtrade, která je symbolem takzvaného spravedlivého obchodu, utratili zhruba 25 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2006 to bylo o 15 milionů korun více. Vyplývá to z údajů Asociace pro Fairtrade. I když prodej zboží Fairtrade v Česku roste, potenciál tuzemského trhu podle odborníků není zdaleka využit, protože mnohé obchodní řetězce, jejichž roční obrat se pohybuje v desítkách miliard korun, se zatím zdráhají tyto výrobky do své nabídky zařadit.
Solidární ekonomika
26. 2. 2008 - Jiří Silný
Ač se to možná při pohledu ze současných Čech a Moravy nezdá, ekonomický systém, který nás dnes obklopuje, je jen jedním z mnoha. Existuje množství alternativ, z nichž řada z nich je přitom výhodnější pro člověka, společnost i životní prostředí. Článek vyšel v Literárních novinách 51/2007